Moulin Rouge en Florida in Guayaquil - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Peter Wiggers - WaarBenJij.nu Moulin Rouge en Florida in Guayaquil - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Peter Wiggers - WaarBenJij.nu

Moulin Rouge en Florida in Guayaquil

Door: Peter Wiggers

Blijf op de hoogte en volg Peter

25 Oktober 2014 | Ecuador, Guayaquil

Onze werkweek in Guayaquil begon afgelopen maandag met een bezoek aan Pronaca - de grootste voedselproducent van Ecuador. We bezochten hun distributiecentrum, dat het grootste in Guayaquil is. Na een presentatie van hun bedrijf - met water, cola en nacho chips op de vergadertafel - en een zinvolle discussie over het hoe en waarom van het doneren van voedsel aan de voedselbank werden we rondgeleid door de opslagplaats. Aangezien het hier om bevroren vleesprodukten ging (-18 graden) moesten we beschermende kleding dragen. Dit bedrijf neemt de beveiliging en de voedselkwaliteit zeer serieus - en terecht. Hun facilteiten gelden als een best practice voor de voedselbank.
Na dit bezoek hadden we een werklunch met de organisatrice van de Food Drive. Dit was een aangenaam onderhoud in Plaza de Lagos, waar diverse goede restaurants te vinden zijn.
Tsja, en toen was de werkdag alweer voorbij. ´s Avonds waren we uitgenodigd op de Malecon voor een culturele avond. Deze avond draaide het om het ballet 'Moulin Rouge' door een Canadees balletgezelschap. We kregen 'live' ballet voorgeschoteld en de film van het ballet in het iMax theater. Daarnaast werden er natuurlijk weer veel foto's gemaakt.
Ook in het vervolg van de week hebben we diverse interviews gehouden. We zijn in de fase van het project van data collectie: zoveel mogelijk gegevens verzamelen om onze hypotheses te valideren ter voorbereiding van de analyse. Zo hebben we één van de kleinere klanten van de voedselbank bezocht in Florida - één van de meer volkse wijken van Guayaquil. Hier is een keuken ingericht, die voor meer dan 400 kinderen en bejaarden voedsel kookt. Het gaat hier veelal om kinderen, die moeten werken en ouderen, die geen familie hebben die voor hen zorgt. Hier was de nood hoog, zoveel was duidelijk.
Vandaag vrijdag hebben we onze eerste bevindingen gepresenteerd aan vertegenwoordigers van de raad van toezicht en deze zijn positief ontvangen; dus we gaan goed!
Daarnaast hebben we op onze vaste dinsdagavond een bijeenkomt van alle 15 collega's die aan de vier projecten bezig zijn. Op de agenda stond deze week een aantal presentaties over het land van herkomst. Leuke en verassende verhalen over landen, die je misschien wel een beetje, maar niet zo heel goed kent. Ik ben volgende week aan de beurt - en dat betekende dat ik een hele avond aan het googelen ben geweest naar plaatjes van oliebollen, keukenhof, wadlopen, krentewegge, elfstedentocht en zo meer. Suggesties zijn welkom!
Het is nu vrijdagavond hier - dit weekend ben ik van de radar wegens een interessante groepsexcursie waarover de volgende keer meer.

• 25 Oktober 2014 - 10:09

Leny Wiggers:

Een paar suggesties voor je presentatie: Vierdaagse Nijmegen en de vele plaatselijke avondvierdaagses; Boggelrieders en daansers met de hoge fietsen, cultuurparken zoals bv Erve Kraesgenberg. Van deze zaken is veel op de websites te vinden. Punteren in Giethoorn. Succes!

• 06 November 2014 - 23:59

Johan:

Ik hoop dat je nog eens een hypothese die jullie hebben gevalideerd, kunt toelichten als je terug bent. Hoe anders is in Ecuador eigenlijk? Kan je methoden en technieken waar jij vertrouwd mee bent redelijk makkelijk gebruiken of moeten jullie eerst omdenken naar een lokale situatie waar jullie onbekend mee zijn? Hoe gaan die interviews eigenlijk, gestructureerd met protocollen? En zijn er eerst inleidende plichtplegingen nodig? Wat houdt zakelijk werken in voor Ecuadoranen?