Shoe repair, Food Drive en het Parco Historico - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Peter Wiggers - WaarBenJij.nu Shoe repair, Food Drive en het Parco Historico - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Peter Wiggers - WaarBenJij.nu

Shoe repair, Food Drive en het Parco Historico

Door: Peter Wiggers

Blijf op de hoogte en volg Peter

20 Oktober 2014 | Ecuador, Guayaquil

Vrijag bleek een schoen van mijn Indiase collega Abhijit kapot. Hij wilde deze graag laten repareren. Ik bood aan om te helpen. Dus wij op zaterdagmorgen om 8 uur lopen richting Iguana park. De meeste winkels zijn nog dicht, maar er zit een oud mannetje op een hoek klaar om schoenen te poetsen. Hij bekijkt de schoen van Abhijit en maakt - tot zijn eigen verdriet - duidelijk, dat hij het niet kan maken. om negen uur gaat de winkel aan de overkant open. Maar... wij moeten om half negen terug bij het hotel zijn... Een voorbijganger biedt aan om ons naar een schoenmaker te brengen die wel open is. Dat is 5 blokken verderop - en werkplaats van 3 bij 3 meter - ziet er goed en betrouwbaar uit. We krijgen zelfs een visitekaartje van de man, met kalenders van 2009 en 2010 achterop.
Net op tijd terug bij het hotel, waar het busje van de Banco de Alimentos al klaar staat. We zijn met zijn twaalven, allen in wit IBM T-shirt. De overige drie zijn door hun klant uitgenodigd om het weekend in haar beach house door te brengen...
Onze klant, de banco de alimentos organiseert vandaag een groot event: een food drive, een grote voedselinzamelingsactie. We komen aan bij de plek van de actie en overhandigen onze boodschappentasse vol voedsel, dat we op vrijdagavond bij elkaar hebben gezocht. Vervolgens komen we in één grote fotosessie terecht. Tientallen groepsfoto's worden er gemaakt, in allerlei verschillende samenstellingen. Ik word door Pepe, de vice-president gevraagd om even naar de VIP-tent te komen om daar een interview te geven voor een krant. Terwijl ik mijn best doe, stromen de Bekende Ecuadorianen binnen. Nog meer foto's. Dan is het zover: we gaan lopen naar de plek, waar we de levende ketting gaan vormen.
Oh - had ik al gemeld, dat de lucht stralend blauw was en de thermometer 34 graden aangaf (om 10 uur 's morgens)? Wandelen in de zon is dus geen pretje. Het is even zoeken en een gedoe voordat we op de juiste plek staan en een ketting vormen. Dan gaat het snel - één voor één worden kleine pakjes voedsel via de ketting doorgegeven. Meer foto's, een TV camera en zelfs een drone leggen het geheel vast. Prima publiciteit voor de voedselbank!
Er zijn ook een paar collega's van IBM Ecuador gekomen, die meehelpen als vrijwilliger. Zij nodigen ons uit voor een lunch na afloop. Na overleg met Pepe gaan we graag op dat verzoek in, want och wat is het warm!
Na de lunch brengt het busje ons weer terug naar het hotel.
Ik loop met Abhijit mee om de gerepareerde schoen op te halen. Het kost 5 dollar. In India zou hij 30 cent betalen, in Nederlandben je al gauw 20 Euro kwijt voor zoiets!
Om zeven uur verzamelen we ons weer voor een boottochtje. Vanaf de Malecon vertrekt er een motorboot vermomd als piratenschip regelmatig voor een tochtje van een uur langs de Malecon. De Malecon is the waterfront van Guayaquil: 3 kilometer lang, 200 meter breed wandelgebied met winkels, tuinen, speelplaatsjes, standbeelden etcetera. Het is er heerlijk struinen en flaneren langs de rivier.
's Avonds is alles verlicht en we hebben plezier op de boot; er is harde muziek, er zijn twee als Jonny Depp verklede piraten die wat grollen uithalen - in masten klimmen enzo - en er is het uitzicht over Guayaquil by night. Daarna simpel maar lekker eten in de Ecuadoriaanse variant van een food court.
Zondagochtend uitslapen tot half acht. En dan, met VJ uit India joggen op de Malecon. Dat is heerlijk, al is het zo laat (7.30) al behoorlijk warm. Ecuador ligt vlak bij de evenaar, daarom gaat de zon om 6 uur op en om 6 uur onder - en dat het hele jaar door! Het geeft wel een lekker gevoel, waarna we uitgebreid en rustig ontbijten en kletsen met een man of 6. Om twaalf uur verzamelen we voor een korte lunch en een korte wandeling naar el parco centennial, een klein parkje niet ver van het hotel met een zuil, waarop een standbeeld staat. Dan, om twee uur, vertrek met de groep naar het Parco Historico - een plaatselijke attractie. Hier zijn een aantal oude gebouwen neergezet en er is een kleine dierentuin aangelegd met stukjes regenwoud en een heus mangrovenbos. Hier is het goed vertoeven op een zondagmiddag en we genieten volop. er zijn 2 grote harpijen, een roedel pecari's (stuk of 15), maar qua apen is er een zielig eilandje met 1 slingeraap, 1 witgezicht kapucijnaap en twee bruingezicht (?) capucijnapen.
Al met al een lekker weekend in Guayaquil, genoeg energie getankt om er in onze tweede week weer tegenaan te gaan.

• 20 Oktober 2014 - 09:12

Jeannette :

Wow Peter, een vol programma.Voor de apen hoef je het niet te doen, maar die heb je in Apeldoorn al genoeg. Leuk je verslag te lezen, volgens mij vliegt die maand zo om.

• 20 Oktober 2014 - 22:06

Alex:

Dat zal in NL straks wel tegenvallen als je niet meer op straat herkend wordt, er geen camera-ploeg voor je klaar staat en je jezelf niet meer in de krant tegen komt. Hoewel publiciteit heel belangrijk is, kan ik me ook wel voorstellen dat je nu een gevoel hebt van: en nu aan de slag en mijn specifieke kennis gebruiken. Veel plezier rond de evenaar!

• 21 Oktober 2014 - 01:16

Peter Wiggers:

@Jeanette - inderdaad een vol programma - en tegelijk heel onvoorspelbaar. We weten niet wat de dag zal brengen, maar genieten volop en de tijd vliegt voorbij!
    @Alex - gelukkig zijn we tussendoor toch al volop bezig om met deze symathieke organisatie mee te denken. Veel tijd wordt echter besteed aan het bouwen van relaties, zodat onze tijd minder effectief gebruikt wordt dan we zouden willen.

• 24 Oktober 2014 - 22:54

Klaas Bart:

Hoi Peter,
    Ik was nog even bezig met het lied voor Leonie die morgen 50 wordt of t in ieder geval viert.
    Maar opeens was mijn nieuwsgierigheid naar jouw ervaringen in Equador groter dan mijn inspiratie om een nieuw couplet te schrijven.
    Ik heb met plezier je verhalen gelezen. Had vooraf het idee dat je op ontwikkelingshulp ging en keihard aan de slag moest ... En dan lees ik dat dat niet zomaar kan: je bent te gast in een land dat trots is op wat ze hebben bereikt. het begint duidelijk met aandacht geven en straks iets presteren wat misschien minder groots is dan je zou denken, maar dat wel gebruikt wordt. Zo zou de ICT in Rotterdam ook moeten worden aangepakt :-)
    Nou, ik blijf je volgen. met respect, want een weekje klinkt nog aardig leuk maar een maand is toch andere koek! Groetjes, KB.

• 27 Oktober 2014 - 00:00

Johan:

Hai Peter,

dit lijkt me een volle dag. Volgens mij was niet alleen de zon maar de hele dag indrukwekkend.
    Wat een observaties en wat maak je allemaal mee op een zo'n dag.

De meeste ervaringen zijn heel direct en praktisch. Hoe zetten jullie dit nu om naar een 'systeem' waar men wat aan heeft als jullie weg zijn. Anders is het 'gelukkig hebben we de foto's nog'.

Geniet ervan, Johan

• 27 Oktober 2014 - 00:00

Johan:

Hai Peter,

Wat een observaties en wat maak je allemaal mee op een zo'n dag.

Geniet ervan, Johan