World Food Day, creatieve kinderen en de Rotary - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Peter Wiggers - WaarBenJij.nu World Food Day, creatieve kinderen en de Rotary - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Peter Wiggers - WaarBenJij.nu

World Food Day, creatieve kinderen en de Rotary

Door: Peter Wiggers

Blijf op de hoogte en volg Peter

18 Oktober 2014 | Ecuador, Guayaquil

Ik ben nu een week in Guayaquil, maar het lijkt wel een maand. Er gebeurt zo veel, dat er nauwelijks tijd is om het allemaal te bevatten en op te schrijven. Donderdag 16 oktober was het Wereldvoedseldag. We werden extra vroeg opgehaald van het hotel, want de Banco de Alimentos had een marketing event georganiseerd: een ontbijt met kinderen van haar grootste afnemer de stichting Maria Montessori - een school gebaseerd op de Montessori methode. Terwijl de kinderen aten en de fotografen afdrukten en de TV camera's zoemden, hadden we een interview met de directrice van deze stichting. Ze legde uit, dat ze erg blij was met het werk van de voedselbank. Op onze vraag wat er zou moeten verbeteren was het antwoord simpel: we willen meer voedsel afnemen!
We spraken ook met de marketing directeur van de sponsor van het ontbijt - een fabrikant van sinaasappelsap. Het is belangrijk om te begrijpen waarom bedrijven de voedselbank helpen - en welke voorwaarden ze daarbij stellen.
Vervolgens was er een training / kookcursus in ons kantoortje, zodat we plaats moesten maken. Dat was een goed moment om naar de plaatselijke voedselmarkt te gaan - 5 minuten lopen onder politiebegeleiding. Het leek mij een totaal ongevaarlijke omgeving, maar de Banco wil geen enkel risico nemen. De overdekte markt was kleurrijk, zoals te verwachten (zie foto's).
Eenmaal terug bij de Banco begon het voedsel binnen te stromen - vooral eenmalige donaties voor de food drive. Goede gelegenheid om te kijken hoe het logistieke proces binnen de bank in zijn werk gaat. Kortgezegd gaat een en ander ad hoc.
Donderdagavond heb ik gegeten met 3 Indiase collega's Shiriam, VJ en Supriyo. Hun echte namen zijn veel langer, maar zo mogen we ze noemen. We gingen op zoek naar een indiaas restaurant, maar dat bleek gesloten. Toch lekker gegeten in een plaatselijk restaurant, helaas wat weinig keuze voor VJ, een strenge vegetariër.
Het eten is hier voortreffelijk - we hebben eigenlijk nog geen enkele keer slecht gegeten. We mijden de MacDonalds, Kentucky Fried Chicken en dergelijke tot nu toe en dat bevalt prima. Ook de lunches die we bij de bank krijgen zijn excellent. Ik durf voorlopig niet op een weegschaal te gaan staan...
Vanmorgen hebben we de stichting Hilarte bezocht - een andere belangrijke afnemer van de Banco. Hier krijgen kinderen les in allerlei creatieve vormen: dans, muziek, schilderen, tekenen en dergelijke. Ze hadden een hele show voorbereid en daarna kregen we een rondleiding. Tot slot lieten ze ons zien hoe de kinderen het gezonde eten van de Banco kregen voorgeschoteld!
Terug bij de bank even gewerkt, maar al snel werden we bij de volgende ceremonie betrokken: de rotary club bezocht de bank om een strategisch partnership te tekenen en er werd een plakette onthuld. De Rotary steunt de banco met rijst, maar ook met materieel, zoals vriezers en een Airconditioning voor het kantoor. Een en ander werd beklonken met champagne en lekkere hapjes.
Daarna was het tijd voor onze eerste presentatie voor de Board of Directors. Ik mocht onze bevindingen van de eerste week met hen delen. Doel voor ons was om zeker te zijn, dat er geen misverstanden zouden zijn over wat we in deze 4 weken wel en wat we niet zouden doen - kortem het managen van verwachtingen. Dit leverde een goede discussie op, waar onze klant erg tevreden over was. Een goede afsluiting van de eerste week!