Gelukkig hebben we de foto's nog. - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Peter Wiggers - WaarBenJij.nu Gelukkig hebben we de foto's nog. - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Peter Wiggers - WaarBenJij.nu

Gelukkig hebben we de foto's nog.

Door: Peter Wiggers

Blijf op de hoogte en volg Peter

08 November 2014 | Ecuador, Guayaquil

De laatste dag in Guayaquil... Het is een estafette van afscheid, want uiteraard vertrekt niet iedereen op hetzelfde moment. Neil uit Amerika was de eerste, die vanmorgen vertrok - zijn vliegtuig vertrok om 8 uur. "I will be home for dinner". Vanmorgen was er een uitgebreide ontbijtsessie, waarna zowel om 8 uur als om 9 uur een groepje vertrok - naar Galapagos en naar Isla de la Plata. Meer zullen volgen vandaag en ik ben waarschijnlijk de laatste die het licht mag uitdoen. Afscheid nemen is niet makkelijk, want de kans, dat deze groep weer volledig ergens op aarde bij elkaar komt is niet groot. Virtueel echter zijn we erg naar elkaar toegegroeid en de Whatsapp groep ontploft bijna van alle goede wensen en virtuele traantjes.
De foto's zijn allemaal verzameld op één handige harddrive: totaal zo'n 25 GB - 10.000 foto's naar schatting, die ook ik op mijn computer heb gezet. Het zal een heel karwei zijn om de mooiste foto's er uit te zoeken, maar ik zal daarvoor de tijd nemen, het nagenieten kan beginnen en wat mij betreft niet lang genoeg duren.
Ecuador is een fantastisch land. Het is uniek in zijn verscheidenheid, het is niet groot, de mensen zijn erg vriendelijk en gastvrij en het eten is erg goed. Toerisme is al een belangrijke bron van inkomsten en daar zit zeker nog groei in.
Gisteren was de officiële slotceremonie van onze activiteiten in Guayaquil. en wat er over het CSC programma wordt gezegd is helemaal waar. Het is een win-win-win situatie. De deelnemers krijgen een geweldige ervaring en leren veel nieuwe zaken, die ze in hun 'normale' werk niet snel zullen leren. De deelnemende organisaties krijgen een forse impuls van gecombineerde kennis en ervaring, die hun ideeën structureert, hun doelstellingen verdeelt tussen korte termijn, middellange termijn en lange termijn, en die hen ook kennis laat maken met andere culturen. En IBM profiteert, want de deelnemers zijn gegroeid, hun enthousiasme voor IBM is gegroeid en de naamsbekendheid in het land van de projecten neemt toe.
En dan is er nog een vierde categorie en dat is het land zelf. Zoals de IBM directeur van Ecuador gisteren zei: "IBM has brought the world to Ecuador, but through the networks of these professionals, we have also brought Ecuador to the world".
Ik hoop, dat mijn berichten hier er toe bijdragen, dat dat kleine verre land in Zuid-Amerika een stukje bekender is geworden. Ik dank U voor de aandacht.

• 09 November 2014 - 14:34

Virry:

Hoi Peter,
    Lekker op tijd ben ik weer met mijn reactie! Waarschijnlijk zit je al in het vliegtuig of ben je zelfs al weer thuis. Ik heb genoten van je reisverslagen. Het lijkt me een mooi land met aardige mensen. Zeker de moeite waard om eens te bezoeken (in combinatie met de Galapagos eilanden dan toch wel). Jij hebt door je werk wel meer kanten van het land gezien. Een mooie ervaring!